Du kan bara förändra dig själv...

Publicerad den 22 juni 2026 kl. 10:42

Det är länge sedan som jag gjorde ett blogginlägg och det beror på att jag haft egen process och därmed mindre tid till att ägna mig åt att skriva. Senaste året måste jag nog tänka har inneburit en process i att komma till acceptans samt att alltid inse och förstå att jag aldrig kan förändra någon annan mer än mig själv. Det är en klyscha som alltid sägs men hur är det att L E V A efter klyschan och göra den till din sanning?!

I min sanning har detta inneburit att oavsett vilken situation som jag hamnar i att alltid ta eget ansvar och titta inåt och fundera ut hur jag ska hantera denna situation. Det har inneburit jobbrelaterade situationer, privata situationer på alla sätt och vis där jag hamnat i att se vad denna situation ska lära mig. Att inte skuldbelägga någon annan oavsett vad som skett utan bara ta mitt eget ansvar full ut och undersöka varför jag hamnat i dessa situationer och vad jag ska lära mig av dom. 

Nu tänker säkert någon att, jamen den personen var hemskt elak mot mig och det är inte mitt fel. Ja så kan du isåfall tänka i alla evighet och skylla på den personen och du kommer att fortsätta att vara där så länge som du väljer det. Eller så kan du ändra din tanke och förstå att det är du själv som har ett bekymmer vilket också betyder att du kan göra något åt situationen. 

I mitt fall så har jag tagit fullt ansvar för allt som skett och inser numera att jag aldrig kan klandra någon annan för hur hen beter sig och genom att göra det så har jag blivit mycket bättre på att sätta gränser för vad som är okej för mig. Men ännu fullt accepterande av motparten och acceptera personen oavsett vad den gör eller har gjort.

Utan PST hade jag aldrig klarat detta - tack vare PST har mina gamla trauman läkt där rädslor för andra människor som inte är snäll mot mig har försvunnit. Rädsla över att om jag inte rättar till så försvinner människor från mig försvunnit. Så många vinster som jag inte ens fattade att jag skulle kunna göra.

Allt var dolt för mig i mitt undermedvetna och det enda jag jämt kände vara en irritation inombords och en otillfredsställelse inom mig som jag inte ens kunde förstå vad den handlade om. Med facit i hand när jag tittar i backspegeln så förstår jag exakt. 

Tänk så mycket mer där finns som kommer att förändras. Vill du också förstå dig själv bättre eller vill du få bort irritationer och lära dig att känsloreglera dig på ett sätt som gynnar dig så hör av dig. 

Flera klienter jag mött säger att de gått på KBT (kognitiv beteende terapi) och det är absolut bra för att lära känna sig själv och få koll på hur ditt sinne fungerar. Men KBT kan inte på något vis hjälpa dig att bearbeta din känsla. PST (private subconscious therapy- privat    undermedveten terapi) ser till att du får "verktyg" i ditt sinne så att du kan bearbeta gamla trauman som orsakar din obearbetade känsla. När dessa är bearbetade behöver du inte längre tänka KBT eftersom rädslan du använder försvunnit. 

Jodå jag vet att detta låter konstigt och det är för att vi i Sverige inte fått lära oss att tänka på detta vis. Det är inte så vi är lärda och vill du ha ett annorlunda resultat behöver du göra annorlunda. Finns en anledning till att jag åkte till Australien för att själv få denna terapi för 20 år sedan, det gör man inte annars. 

På återhörande. Önskar dig en härlig sommar!